استاد رحیم پور ازغدی:
همه مفاهیم نظری و رویکردهای عملی ایمان و دینداری،تقسیم بر دو میشوند.نوع دردمندانه ونوع بی درد،دو تیپ دیندار داریم،دینداران بی درد ودینداران دردمند.
انسان دینداری که دین برایش مسئولیت فردی و اجتماعی درست میکند وخواب وخوراک را از او میگیرد،آسایش مادی را از او میگیرد اما به او آرامش معنوی میدهد.مثل کسی که روی یک فلز گداخته راه میرود، نمیتواند آرام بنشیند و زندگی اش مثل اسپند روی آتش است.خوابش هم خواب نیست،خوابش بیداری است.جسمش خواب است،اما خودش خواب نیست.
کسانی هم از آنطرف هستند که حتی وقتی بیدارند،در واقع خوابند.متدین هستند،اهل نماز،روزه،زیارت،ولی خوابند.بی درداند.
همه اعتقادات اسلامی از این جهت قابل تقسیم به این دو نوع اند.اعتقاد به امام زمان وانتظار هم همینطور است.ما یک انتظار مسئولانه داریم و یک انتظار غیر مسئولانه،انتظار دردمندان وانتظار بی دردها.
از هر کدام از اینها بپرسی وظایف منتظران ظهور چیست؟ یک فهرستی به شما میدهند.
اگر از دسته بی دردها بپرسی وظایف منتظران ظهور چیست؟
میگویند،دعای ندبه،هر جمعه با صدای بلند وعاشقانه یا مهدی گفتن وآقا بیا آقا بیا و دیگر هیچ… چرا،چراغانی نیمه شعبان هم هست.یک کسانی هزار وچندصدسال است که اینجوری منتظر بوده اند.
یک دسته هم منتظران دردمند بوده اند،روی آتش انتظار جلز و ولز کرده اند.جان و مال و آبرویشان،آسایش وخانواده شان وهمه چیز را فدا کردند.
برای یک کسانی انتظار ودیگر مفاهیم ایمانی،جزء شعائر ومناسک در حاشیه زندگی است.یعنی جداگانه زندگی میکنند ونیمه شعبان هم جداگانه مناسک انتظار را بجا میاورند.
یک بنده خدایی آمده بود پیش من و می گفت من یک طرحی دارم برای تعجیل ظهور،صادقانه وخالصانه هم میگفت،گفتم این طرحت چیست که تا به حال به فکر هیچکدام از علما نرسیده؟گفت ملت رابسیج کنند،یک صبح جمعه تمام هفتاد میلیون با هم،یکصدا بگویند یا مهدی! دیگر آقا حتما میایند،نمیشود که نیایند،این طرح ایشان بود برای تعجیل فرج!!!
اصلا تصور اینها از امام زمان ومفهوم انتظار وفرج،مثل این است که یک آدمی رفته مسافرت وگفته برمیگردم اما نگفته کی و ما را گذاشته سرکار،بعد هم به ما گفته که شما مرتب مرا صدا بزنید،من هر موقع عشقم کشید میایم… بعد اینجا هی بنشین وبگو آقا ما منتظریم،گرفتاری های ما را نمیبینی؟شما قرار بود زودتر بیایی! چرا دیر کردی؟
خلاصه اینکه ما یک چیزی داریم به نام مهدی بازی،بازی انتظار، من نمیخواهم این مناسک نیمه شعبان را رد کنم اما برای بعضی ها این مناسک،قله وسقف انتظار است اما برای بعضی،اینها کف انتظار است،نمادها وظواهر انتظار است،اما باطن انتظار کل زندگی شان را به آتش کشیده است.زندگی کسی که منتظر عدالت جهانی است،با زندگی کسی مثل من که اینها لق لقه زبانم هست،خیلی فرق دارد.
انتظار یک سبک زندگی است،نه، تنها عجل علی ظهورک گفتن…
منبع انواع عکس نوشته برای فضای مجازی : http://aksestan.blog.ir
منبع مطالب آماده برای فضای مجازی : http://anitajoojoo.blog.ir
آخرین نظرات